Tuesday, 22 January 2013

Petua Mendapat Anak Soleh/Solehah

macam biase lah.. kerja Falun...tak lain tak bukan..
selalu refresh news feed kat facebook tuwh..almak lomlah...
lepasan sPm...mane ade kerja laen...
ini je lah kerja yang mampu di buat...
tekan...tekan...tekan lagi... 
jumpa pulak petua dekat satu page ni...
macam menarik la jugakk kan... teros kongsi dekat blog nii...
tak salah kan nak kongsi .. ??
♥ Setiap malam apabila anak tidur hendaklah kita wiridkan Ya Latif ke ubun-ubun kepalanya sebanyak yang mungkin atau 100 kali. seterusnya,

♥ Membaca surah al fatihah 1 kali, alam nasyrah 1 kali. Berbisiklah ditelinga anak dengan lembut dan perlahan-lahan ketika dia sedang tidur dengan menyeru kepada nama penuhnya.

♥ Bisikan tersebut hendaklah berupa nasihat, pujian dan perasaan kasih sayang kerana sesungguhnya percakapan kita kepada anak yang sedang tidur itu sangatlah berkesan kepada jiwa dan rohnya.

♥ Ayah dan ibu juga hendaklah selalu menyapu air lebihan wuduk yang ada pada kita misalnya air yang masih basah di tangan ke muka dan ubun-ubun anak.

Doa anak jadi soleh/solehah yang menyejukkan hati dan pandangan:

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَجِنَا وَذُرِّيَّـتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَاماً
(Al-furqan : 74)
kita juga akan menjadi para ibubapa di masa hadapan...
impian sepasang suami isteri memang mahukan anak mereka
menjadi anak yang berbakti kepada mereka
macam-macam lagi usaha yang boleh kita lakukan untuk
mendapat satu kebaikan yang kekal abadi...
yang paling penting, tidak lari dari syariat islam...
Islam is so ooosemmmm lah !!
jangan mudah berputus asa jika usaha tidak
membuahkan hasil..mungkin itu satu cabaran
untuk kita menghadapi nya..

No comments:

 
|Copyright Reserved to Fadzlun Aqilah | Washed Denim Template |